Forever Young

Siapa Rachel Corrie?
Thursday, June 24, 2010 . 1 word(s) .



Selain Mavi Marmara, ada satu lagi kapal pengangkut bantuan kemanusiaan untuk Gaza yang namanya cukup terkenal. Kapal itu bernama Rachel Corrie.
Siapakah Rachel Corrie?

Beliau adalah seorang aktivis kemanusiaan dari America yang terlibat dalam sebuah badan dinamai International Solidarity Movement (ISM). Nama sebenarnya ialah Rachel Aliene Corrie. Seorang rakyat Amerika berumur 23 tahun yang merupakan seorang mahasiswi yang menuntut di Evergreen State College Olympia.

Semasa di tahun akhir pengajian, beliau telah mengambil program 'independent-study' dimana pengajian terbabit membolehkannya menyertai misi ke Gaza. Terlibat menyertai para protester membantah kekejaman Israel dari International Solidarity Movement (ISM) dan mengasaskan satu projek kemanusiaan dinamakan ' sister city' antara Olympia Amerika dan Refah Palestin.


Kesungguhan Rachel Corrie dalam menuntut keamanan dan keadilan menyebabkannya berhenti dari meneruskan pengajian selama setahun dan bertolak ke Palestin semasa siri gelombang
kebangkitan Intifadha kedua berlaku. Seorang temannya yang bernama Reese menyifatkan beliau sebagi seorang teman yang paling punctual , kemas, teliti dan rapi yang pernah ditemui di dunia ini, dan apabila ia melakukan kerja keamanan, kesungguhan dan keiltizamannya mengatasi sesiapa sahaja yang bersamanya.

Kisah Rachel Corrie ini cukup menyedihkan bercampur baur dengan kemarahan, geram dan kagum. Kisahnya juga mendedahkan muka sebenar Yahudi sebagaimana tradisi kekejaman mereka yang sudah dikisahkan sejak zaman berzaman dalam al-Quran. Membuka mata dunia bahawa bangsa Yahudi adalah makhluk perosak yang tidak boleh dipercayai.

Rachel Corrie telah dibunuh dengan kejam oleh Israel. Beliau telah dirempuh, digilis hingga mati oleh sebuah buldozer (jentolak) semasa beliau menghalang sambil berlutut di hadapan rumah rakyat Palestin bernama Samir Nasrallah yang ingin dirobohkan.

Badannya menjadi perisai dan digilis buldozer demi untuk menyelamatkan deretan rumah dari dihancurkan oleh Israel Defence Forces. Namun seperti kebiasaan kaum laknat Yahudi tidak pernah mengaku kesalahan dan menyatakannya ianya tidak sengaja dilakukan. Israel memberi respon bahawa pemandu buldozer tidak sedar kehadiran Rachel wal hal ketika itu Rachel Corrie memakai pakaian terang bewarna oren.

Kematian Rachel Corrie menjadi memori hitam bagi seluruh dunia dan khususnya bagi rakyat Palestin. Pelbagai memorial telah diabadikan bagi mengingatinya . Selepas kematian beliau, poster dan graffti bagi mengingati perjuangannya telah dinaikkan disekitar Reffah. Antaranya tertera tulisan :

Rachel Corrie adalah rakyat Amerika tetapi berdarah Palestin "

"I look forward to increasing numbers of middle-class privileged people like you and me becoming aware of the structures that support our privilege and beginning to support the work of those who aren’t privileged to dismantle those structures"

“ I’m here (Palestine) because I care ”- Rachel Corrie

sumber: http://myahmadfathi.blogspot.com/2010/06/menyingkap-siapa-rachel-corrie.html

Labels:



Thanks for reading :)




Older Post . Newer Post


// Forever Young-One Direction